Barcelona! 7-9 juni 2014

Som vanligt så flyger tiden iväg och det är mindre än en månad kvar till den 3:e augusti då jag är hemma på svensk mark igen. Nu när jag inte har skrivit om mina franska upplevelser här på bloggen på länge så jag har  mycket att berätta om!
För en månad sedan var jag med familjen Beaubois i Barcelona över en långhelg. De sa att när det är så nära till storstaden härifrån södra Frankrike tyckte de att vi skulle åka dit om jag inte har varit där förut. 3 timmar tog det att ta sig dit med bil från Pezenas. Det var en jättemysig helg, vi bodde i en lägenhet mitt inne i stan så varje dag turistade vi till fots. Här kommer några härliga bilder:

Mmmm!! Som tur var hade vi köpt en varsin glass som vi tog med oss när vi gick runt på marknaden. Med glassen i handen kunde vi motstå alla andra läckra frestelser.

Max bror Mic med sin sparkcykel.

Mycket turister i Barcelona, jag stötte på svenskar varje dag!

"Cathédrale Sainte-Croix de Barcelone"

Tyvärr var kön så himla lång så vi gick aldrig in i Katedralen.

Påväg till Park Güell stötte vi på den här typen.

Utsikt över hela Barcelona från en av topparna i Park Güell.

Park Güell är känd för sina byggander och statyer i mosaik.

I Hamnen.

Mic och Max på stranden.

Paus på en parkbänk.

Mic och jag.

Familjen Beaubois på gräsmattan i Barcelona.

Skönt med långhelg!

Här i Frankrike har vi också varit lediga torsdag och fredag tack vare kristihimmelfärd.

I fredags var Max och jag i Pezenas, vi strosade runt lite i den gamla delen av byn som är jättemysig. Sedan åt vi lunch och så spelade vi tennis!

I Pezenas i fredags.

I lördags var vi hela familjen i Montpellier. Eva hade ett engelskaprov där på eftermiddagen inför sina studier efter gymnasiet. Medan hon gjorde sitt prov tittade vi andra runt i butiker  köpcentrumet "Polygone".
När Eva var klar gick vi alla till evenemanget "le Fise" för att titta lite, där var de tävlingar i bland annat wakeboard, rullskridskor, balansera på lina mm. Det var mycket folk där, speciellt ungdomar.

I Montpellier.

Idag har jag och Eva deltagit i en vindsurfingtävling i Balaruc, vår klubb. Eva vann sin kategori! Däremot var jag en av de sista att gå i mål.. :) Hela helgen har det varit fint väder, nu kommer sommarvärmen!

Körsbär.

Hej, vi har plockat körsbär i trädgården i ca 3 veckor. Men nu är körsbärsträdet redan tomt, och körsbärssäsongen hemma i Svergie har inte ens börjat än! Däremot hade ni det tydligen skönt med sommarvärme i Stockholm igår medan det åskade och spöregnade här. Det svänger!
Körsbär från förra helgen!

För någon vecka sedan tog värdfamiljen med mig till Agde, tydligen en känd turistort ca 30 minuter söderut längs kusten. Det var mysigt, vi åt på restaurang och promenerade runt i hamnen och i butikerna där.
Det är fortfarande lite för kallt för att bada, och det märktes att sommarsäsongen inte har kommit igång än när butikerna i Agde stängde vid kl 20.00. Under sommaren är de tydligen öppna ända till midnatt!
Idag har det varit fint väder och det var mycket folk som låg och solade på stranden under eftermiddagen när vi vindsurfade.

Bilder från Agde.

Vår i Mèze.

Vacances de Printemps 2

Så nu under lovet så har jag varit på en frivillig extrakurs i fysik förra måndagen och tisdagen. Kursen anordnades av vår fysiklärare, alla lägger in en sista stöt nu inan de betygsavgörande proven börjar runt den 20:e juni.

Förra torsdagen var det dags för den årliga karnevalen i Mèze, där många klär ut sig går med i paraden.
Sedan har Evas och Thomas farmor varit här, hon åkte hem igår då hon tåget till Parisregionen. Och just nu är Eva och jag med i en vindsurfingkurs på eftermiddagarna, sista dagen idag.  Här kommer några bilder:

Sylvie och farmor Castillo rensar rädisor.

Vi besökte stranden i Marseilan, det är många som solar och badar redan!

Karnevalen i torsdags.

Sedan har jag försökt göra crêpes också, men jag får inte riktigt till formen, pannkakorna blir ganska håliga! ;)

Vacances de Printemps (Vårlov!)

Hej på er!
Nu har en tredjedel av alla franska elever vårlov i två veckor, idag är det alltså mitten av vår andra lovvecka.

Den 15:e april kom mamma, pappa, Robert och Wilma hit för att hälsa på mig. Då var det påsklov hemma i Sverige med eftersom jag har mitt lov nu gick jag fortfarande i skolan då. Men de kom hit till Montpelliers flygplats på tisdag kväll och sedan sov de  i en liten sommarlägenhet för turister här i Mèze. Där stannande de tills påsöndagen den 20:e april, då de tog planet hem till Stockholm igen. Men under dessa dagar tillsammans han vi göra flera roliga saker tillsammans, här är lite bilder:

Här äter vi lunch i Pezenas och under veckan han vi besöka mitt gymnasium och jag visade mitt rum på internatet.

En promenad i Mèze där jag bor med  min värdfamilj.

Klassen påväg till treornas bal. Roligt att Robert kunde följa med oss!!

Robert och jag.

Max och jag.

På lördagen var vi i Sète, det var en slags båtfestival där två av världensstörsta segelbåtar hade lagt till över heögen, vi besökte båtar för tonfiskfiske, vi fick en båttur i hamnen, Sylvie åt ostron och vi åt "une tielle" (en slags skaldjurspaj med tomatsås) et specialité från Sète.

Eva och Wilma i hamnen i Sète.

En av de ryska segelbåtarna.

Provsmakning av ostron.

Sista kvällen tillsammans på en restaurang i Mèze.

Vindsurfing och fartyg.

Förra veckan gick snabbt och de tyska utbytesstudenterna åkte hem i onsdags.
Igår var vinsch vindsurfare som vanligt och det var jättefint väder! Tydligen är det 17 grader i vattnet redan! Efter vindsurfingen var vinsch besökte en räddningsbåten

Steve vår lärare i segelklubben.

Sylvie och Alexandre, mina värdföräldrar.

Hamnen i Sète.

Efter vindsurfingen besökte vi båten "Abeille Flandre" i Sète, där hon var på besök och öppen för allmänheten. Vi fick en guidad tur och så träffade vi en av Alexandres gamla elever som jobbade som besättning på båten. Just den här båten var en "räddinigsbåt", som rycker ut för att hjälpa andra fartyg i nöd.

På tisdag kommer mamma, pappa, Robert och Wilma med flyget till Montpellier! Det ska bli roligt att äntligen få träffa dem nu, de stannar här i Meze ända till söndag nästa helg! :)

Uppdatering :D

Förra söndagen var vi och kollade på Thomas när han var med i en cykeltävling. Av 20 deltagare tog han hem 8:e platsen, det var hårt motstånd så det var bra jobbat! :)

Körsbärsträdet började blomma för någon vecka sedan.

På internatet var vi nöjda när vi fick jordgubbar till efterrätt! Mmm! :)

Just nu är tyska utbytesstudenter på besök; de vi besökte i Berlin i slutet av Januari. Här var vi bjudna på välkomstmöte hos "le maire", det är han som styr i kommunen, ungefär som kommunfullmäktige. När byn är så liten som Pezenas är kan de anordna sådana här möten, men i större städer som Montpellier är det väldigt ovanligt, där har de annat att tänka på. :)

Le maire i Pezenas, våra två lärare och två tyska lärare. ( +frun eller medhjälpare till "le maire")

Vår i centrum av Meze. Här är marknaden på söndagar.

Nu i helgen har mormor och Björn varit här, i lördags kväll åt vi middag i Meze tillsammans! Supermysigt!

Eva i trädgården idag.

Imorse sa jag hejdå till mormor och Björn. Sedan gick vi till marknaden med vår tyska utbytesstudent, och på eftermiddagen träffade vi några från klassen på stranden här i Meze tillsammans med deras utbytesstudenter. Det har varit sommarväder här idag, vi tog fram shortsen och våra flip-flops!

En lugn helg.

I fredags var vi på bio här i Mèzes lilla biograf och såg filmen "300", filmen var väl inte min favorit men det var mysig biostämning ändå!
I lördags var jag och Alexandre ute på en joggingtur och på eftermiddagen följde jag med Sylvie och Thomas till St Jean de Vedas för att handla lite nya kläder till Thomas.
Idag har vi bara varit hemma och tagit det lugnt, Eva har pluggat inför "le Bac Blanc" som börjar imorgon. Det är viktiga prov inför studenten för henne och alla andra i klassen.
Idag till fikat hade Sylvie och Eva förberett en tårta med två ljus i för mig. Eftersom jag inte var här under min födelsedag i Januari så grattade de mig idag istället. Det var jättemysigt och gott, dessutom fick jag några presenter:
En bok, karameller och en CD-skiva! Det var jättesnällt, jag kände mig verkligen uppmärksammad! :)

Lunch hemma hos Julie i fredags. Eftersom hon bor fem minuter ifrån skolan och eftersom att hon inte äter lunch i skolan såg vi till att ta vara på håltimmarna i fredags genom att äta lunch på tu man hand hemma hos henne.  :)

Förra onsdagen disikerade vi grodor på biologin! 😍 ( Julies bild)

Det börjar bli vår här!! Det är massor av pollen i luften nu!

Maria och Frida!!!! ❤️

Och så äntligen!!! I onsdagskväll kom Maria och Frida och hälsade på mig här i vackra Frankrike!!! Vi har ätit god mat, besökt pezenas, ätit god mat, shoppat i Montpellier, promenerat vid sjön Salagou, skrattat som tokar och bara njutit av att vara tillsammans! Det var världens bästa helg <3
Wiiieee! I Meze.

Maria, Frida och Eva!

I Pezenas!

Maria och Frida fick träffa mina franska klasskompisar!
Torsdagkväll bjöd Sylvie på en underbar Chevre-chaud sallad!
Mys!!

Fredag morgon, påväg till Montpellier!!

Utanför köpcentrumet Polygone.

.... Trööött.

Fikastund med Crepes!
Påväg hem med baguetten i handen!

Övernattning på Hotel de la pyramide i Meze!!

I lördags var vi på pick-nick!

Lac de Salagou!

Eva och Thomas.

Frida <3

JAG.
Maria <3

Lördag kväll: middag i lilla hamnen i Meze.

Söndag morgon: På flygplatsen i Montpellier! Hemresa på g.. :'(

Jag älskar er. Vi ses snart igen mina pinglor❤️❤️

Hemma hos Eva!!

Så andra lovet nu på veckan var jag alltså hemma hos Eva igen. Det kändes lite som att komma hem, jag hade med mig mina fullpackade resväskor och nu visste jag för en gångs skull vad som väntade på mig innanför husets väggar!

I tisdags tog vi en cykeltur med Thomas till Balaruc. Härligt!

Pyrenéerna och tennis med Max!

Förra fredagen, den 4:e mars, var vi och åkte skidor! Det är så härligt att man lan åka skidor någon timme härifrån i bergen södra Franrike, när man nästan samtidigt kan ligga på stranden och sola! Underbart!

Sedan spelade vi tennis i shorts ute sista söndagen! Och vi åt grillat ute i solen, det är verkligen vår här nu!

Månaden hos Max och hans familj var superhärligt och den gick supersnabbt den med!!

Dagens karneval!

Här är lite bilder från Karnevalen här i Pezenas idag!! :)

Innan: Julie och Max rena och fina!

Mycket folk i alla åldrar!!

Raklöddrigt....! :)

Efter: vita och rena ändå!  :)

Wiieee, Les vacances d'hiver!! (LOV).

Dåååålig upptadering jag veeet....! Men det går så himla snabbt!!! Just nu har vi vinterlov och det här är den första veckan på lovet. Lovet är två veckor långt! :)
Jag har alltså bott tre veckor här hos Max i byn Valros nu, totalt så ska jag bo här i en månad (jag flyttar en sista gång tillbaka hem till Eva nästa måndag).
Under de tre veckor som gått har vardagen rullat på som vanligt i skolan med läxor och lärare och klassen. Just nu känner jag mig mer och mer självständig varje dag, jag blir fortfarande förvånad när jag håller en konversation och inser att jag faktiskt förstår vad vi diskuterar. Jag har flera sådana ögonblick varje dag!!
Under helgerna har Maxs familj glatt välkommnat mig och de har visat mig massor av franksa saker. Vi har:
  • Promenerat och upptäckt Valros.
  • Ätit Crêpes
  • Ätit Raclette
  • Besökt Carcassonne
  • Varit i Spainen: i L'escala
Utöver det har vi varit och sett filmen "Le Crocodile du Botswanga" i Beziers biograf i helgen, just nu har jag en mattekurs i skolan på förmiddagarna (mån-tors) och idag har jag fått uppleva Pezenas karneval! Det var kladdigt och slemmigt med raklödder, råa köttbitar och konfetti!!
Med ett litet blogginlägg så här är det svårt att verkligen beskriva hur jag har det här borta! Vissa dagar vaknar jag på fel sida medan andra morgnar är bättre! ;) KRAM.
Rundtur i Valros med bröderna Mic och Max.

Kyrkogården i Valros.

Crepes hemma hos familjen Beaubois.

Utflykt till den gamla fästingen Carcassonne.

Fikapaus i Carcassonne.

Onsdagslunch hemma hos fam. Beaubois!

Lördagstankning med Ophelie i Frontignan!

I Spanien; L'escala, efter en tvåtimmars lång bilresa. ( sön 2 mars! )

Spanien, soligt med blåsigt!

Karneval i Escala också!

Ååh!!

Spanien, L'Escala.

De två sista veckorna hos Julie!

Julie i Montpellier.

Förra lördagen var jag, Marilla och Julie i Montpellier. Där hälsade vi på Julies farfar på sjukhuset (han opererades i måndags och operationen var lyckad, så nu mår han bättre! ) sedan åt vi lunch och gick på bio i Odysseum (en station på tram-linjen och en outlet med butiker, bio, skridskoåkning mm) filmen vi såg heter Prêt à tout. En supermysig dag tillsammans! Hela dagen regnade det så vi njöt av att vara inomhus!

Jag och Marilla i Montpellier.

I onsdags kväll tog Marilla och Philippe med sig oss till en resaturang i Béziers, det var en kinarestaurang med buffé på menyn! Jag och Julie var hungriga! :)

Marilla och Philippe.

Jag och Julie påväg till marknaden i Pezenas igår, lördag.

Pezenas markand.

och så strosade vi runt lite i fina butiker...:)

MArkanden avslutades med en kebab i en liten minipark.

Och solen sken tillslut! Bra avslut på lunchen!! :)

Veckorna hos Julie har gått lika snabbt som allt annat. Förra söndagen när vi var i kyrkan var det en kvinna som "döpte" sig (un baptême), men det var inget dop för namnets skull, utan det var för att förplikta sig till hennes tro. Vanligtvis har jag varit i kyrkan på fredagskvällarna och på söndagseftermiddagarna med familjen. I fredags såg vi filmen Fireproof i kyrkan och nu kom vi hem från kyrkan för ca en halvtimme sedan.

På onsdag ska jag byta värdfamilj en sista gång innan jag återvänder till Eva i mitten av Mars. Nu ska jag bo hos Max i klassen i en månad. Så ikväll har jag tänkt att göra lite läxor och sedan packa min resväska. Det ska såklart bli lite tråkigt att lämna familjen Fort här, men jag vet att jag återvänder till sommaren för att spendera några veckor av sommarlovet med dem! :)

Tusen kramar till er där hemma, vi hörs snart <3

mickisfrankrikeresa.blogg.se

Hej! Nu startar jag den här bloggen inför mitt utbytesår i Frankrike. Äntligen är det min tur och det ska bli roligt att få dela med mig av mitt liv som fransyska!